Idiota w Teatrze Studio

IDIOTA
na motywach powieści Fiodora Dostojewskiego
w przekładzie Jerzego Jędrzejewicza

scenariusz i reżyseria
Grzegorz Bral
scenografia
Marcin Jarnuszkiewicz
kostiumy
Beata Nyczaj
muzyka
Jacek Hałas, Maciej Filipczuk
konsultacja ruchu scenicznego
Weronika Pełczyńska
reżyseria światła
Mateusz Sośniak
Aktorzy
Justyna Bielecka, Marta Dobecka, Agata Góral, Agata Meilute, Olga Paszkowska, Janusz Andrzejewski, Aleksander Bednarz, Mateusz Lewandowski, Przemysław Kosiński, Marek Kulka, Adam Pater, Krzysztof Strużycki, Maciej Wyczański
Premiera 11 października 2011

Przedstawienie jest rezultatem wielomiesięcznej pracy studyjnej.  Grzegorz Bral, odwołując się do swoich doświadczeń i osiągnięć w teatrze laboratoryjnym, sformował zespół aktorów, z którymi podjął żmudny proces odczytywania relacji między głównymi postaciami i konstruowania ich teatralnego kształtu.

Przygotowujący „Idiotę” aktorzy, którzy po raz pierwszy spotkali się z Bralem, przeszli intensywny trening oparty na uprawianej przez niego technice. Reżyser, wybierając aktorów, przyjął zasadę, że ich wiek powinien być zgodny z wiekiem postaci, które grają, stąd w obsadzie „Idioty” przeważają ludzie młodzi. W przedstawieniu znaczący udział ma także kilku aktorów z wieloletnim doświadczeniem.

Sztukę oparto na wybranych motywach powieści Fiodora Dostojewskiego, jako najbardziej znaczącą scenę reżyser wybrał scenę przyjęcia urodzinowego u Nastazji Filipowny. Kluczem do odczytania spektaklu jest nie tyle narracja – świadomie nielinearna, poetycka, „skojarzeniowa”, ile przede wszystkim jego struktura muzyczna – muzyczność obrazu, ruchu, tekstu.

– Spektakl powstał w wyniku szczególnego połączenia materii literackiej Dostojewskiego z techniką aktorstwa, zwaną techniką koordynacji – powiedział reżyser Grzegorz Bral. – Polega ona na zharmonizowaniu obrazu, słowa, ruchu i muzyki oraz stworzeniu dynamicznej struktury, w której te elementy wzajemnie współdziałają .

Fotografia teatralna: Krzysztof Bieliński

 

 

 

IDIOTA na motywach powieści Fiodora Dostojewskiego w przekładzie Jerzego Jędrzejewicza scenariusz i reżyseria Grzegorz Bral scenografia  Marcin Jarnuszkiewicz fotografia teatralna

Ćwiczenia z Ionesco w Teatrze Studio

19, 20, 26, 27, 28 kwietnia, godz. 19.00
Teatr Studio, PKiN

reżyseria: Grzegorz Bral
opracowanie scenariusza: Grzegorz Bral , Krzysztof Majchrzak
muzyka: Jacek Hałas
scenografia: Bohdan Cieślak
kostiumy: Grupa MIXER
efekty specjalne: Zbigniew Modej STUNTS INCORPORATED POLAND
choreografia: Aleksandra Lemm
reżyseria światła: Tomasz Walesiak
asystent reżysera: Krzysztof Strużycki
zdjęcia do spektaklu: Krzysztof Bielecki

występują: Marta Dobecka, Lena Frankiewicz, Irena Jun, Marta Malinowska, Monika Obara, Monika Świtaj, Stanisław Brudny, Dariusz Jakubowski, Mateusz Lewandowski, Janusz Stolarski, Krzysztof Strużycki

„Ćwiczenia z Ionesco” to kilka etiud, z których każda odwołuje się do fragmentów innej sztuki autora. Są etiudy oparte na tekście, są też oparte na milczeniu i samym ruchu, są też etiudy będące połączeniem tekstu, ruchu i obrazu. Założeniem było powołanie nieco odrębnej konwencji do każdej etiudy. Kiedy czyta się sztuki Ionesco, stereotypowe przyporządkowywanie go do „teatru absurdu” wydaje się nieaktualne. To życie jest groteskowe i absurdalne. Ionesco jedynie wydobywa z rzeczywistości to, co w niej i tak jest zawarte. A że czasem brzmi to groteskowo? Cóż: „Literatura jest obsesją. Nie ma obsesji, nie ma literatury. Zdrowie nie jest ani poetyckie, ani literackie. Nerwica to przejaw kondycji ludzkiej, jest echem warunków, które nie są zawinione przez pisarza. To życie, w którym nie da się żyć!” (Ionesco)


fotografia teatr studio spektakl cwiczenia